EXCURSIONS I CAMINADES

Ivano Dibona

03/08/2021
Itinerari:

PASO TRE CROCI - RIFUGIO SON FORCA - GRAA DE STOUNIES - FORCELLA STOUNIES - CRISTALLINO D'AMPEZZO (opcional) - FORCELLA GRANDE - CRESTA BIANCA - bivac BUFFA DI PERRERO - FORCELLA ALTA - bifurcació OSPITALE - CROSTON DE PADEON - CASON DE PADEON  - RIFUGIO SON FORCA - PASO TRE CROCI

Zona:
ALPS /DOLOMITES
Accessos:

Paso Tre Croci.

Collet on hi ha diversos hotels en la carretera de Cortina a Misurina.

Durada:
8.35 hores
Tipus:
circular (sentit antihorari)
Desnivell:
1430m de pujada i baixada.
Distància:
14,3 kms
Comentaris:

Aquesta activitat combina caminada i via ferrada, per tant cal portar la corresponent equipació.

Del Paso Tre Croci al refugi Son Forca hi ha una suau pujada, al principi al mig del bosc, que et permet guanyar el 400-450m fins al refugi.

Aquesta activitat es pot fer també fent nit en el refugi de Son Forca, perquè la volta circular hi passa. Una altra opció és pujar amb el funivia del Cristallo que s'agafa uns 2 kms abans en direcció Cortina, que faria la pujada més còmoda, però fan horari de turista i obren a les 8.30 hores, cosa que no ens ha servit.

Una vegada al refugi, ve la part "dura" de l'activitat. Cal pujar un desnivell de 750 fins la forcella Stounies per una pista negra que seguix els pals d'un antic funivia (ovovia), actualment desballestat. El camí per aquesta tartera són una traces una mica més marcades, sense fer gaires ziga-zagues, i es fa força feixuc, ja que es fan passos endavant, però també algun en darrera.

Una vegada a la forcella comença pròpiament la ferrada i aquí és on ens equiparem.

De fet hi ha una part de ferrada, però gran part del camí podríem dir que és més pas equipat, que no ferrada. Tampoc diríem que tingui passos complicats tècnicament, però si que hi ha fortes pendents i passos aèris.

La ferrada comença amb una escala metàl·lica que ens fa guanyar més alçada, ens porta a unes galeries i ben aviat ens portarà al famós pont penjat de 30m que va immortalitzar la pel·lícula "Cliffhanger" d'en Sylvester Stallone.

El pont està molt ben subjectat amb cables i això fa que em prou feines es mogui. Després del pont es va resseguint una cresta i deixem a l'esquerre una bifurcació de la ferrada que aniria al pic Cristalino d'Ampezzo (3008m). Nosaltres hem ensopegat un dia amb poca visibilitat (força boira) i no fem el pic.

Seguirem la carena incialment de baixada fins a la forcella Grande. Trobarem un parell de petites construccions restes de la guerra. Pujarem fins a la Cresta Bianca (2932m). Després tornem a baixar i passarem per una altra antiga construcció militar, bivac Buffa di Perrero. La majoria d'aquest camí que estem fent ara no deixa de ser un camí equipat, tal com hem comentat.

A la forcella Alta deixarem la cresta i baixarem en direcció Sud. Un xic més avall trobarem la bifurcació Ospitale (pintada  a la pedra) que si seguíssim ens portaria al refugi Ospitale. Nosaltres continuem baixant i perdent alçada ràpidament,a trossos seguint una canal.

Al Croston de Padeon ja estem tocant els arbres, aquí ja no hi ha més passos equipats i ens podem treure l'equipació de ferrada, si encara no ho hem fet. Baixarem una mica més i arribarem a sobre una tartera força planera que travesserem amb un camí ben fitat. Llavors només caldrà remuntar un mica de pendent tot passant per un petit refugi, el cason de Codeon, que sembla la casa de la Heidi i creuar una riera i ja tornarem a estar al refugi de Son Forca guanyant encara algun metre més.

Finalment desfarem el camí fins al Paso Tre Croci.

La volta es pot fer també amb sentit horari, però una vegada feta creiem que el sentit antihorari que hem fet nosaltres és millor.

Veure mapa editorial Tabacco número 3.

NOTÍCIES

Sortides Centpeus 2024 (1a part)
Aquí teniu la primera part de la programació d'aquest any

Marmotes de biblioteca
Sinó podem caminar, alguna cosa hem de fer...

Els Centpeus signen el Manifest a favor dels Camins Vells
Si ets una entitat o associació adhereix-te al manifest!

Rebem un diploma dels Amics de Sant Aniol d'Aguja
Els Centpeus estem implicats amb la recuperació del refugi i de l'entorn de Sant Aniol