VIES FERRADES

Zona:
Huesca - Broto
Accés:

La ferrada està en el mateix poble de Broto.

S'agafa el trecall d'anar a Oto i sense sortir del poble, abans de travessar el pont, hi ha un petit aparcament al costat d'un bar al costat esquerre de la carretera. Deixar el cotxe aquí.

Nivell:

Temps descens:
0.20 hores

Aproximació:

Abans de creuar el pont a la dreta surt un passeig que hem de seguir fins a l'entrada de la ferrada (trobarem un rètol indicador).

Una vegada passada aquesta entrada seguim pel costat dret del riu, de mica en mica al fons es va veient un saltant i algunes de les escales de la ferrada.

Travessarem el riu amb una passera i després agafarem el primer trecall a l'esquerre del corriol que ens portarà al peu de la ferrada. Si seguim recte en el corriol anirem fins al peu de la cascada.

Via:

La ferrada comença amb una zona de grapes, cables i cadenes, que ens fan guanyar alçada en diferents lleixes. A més d'anar pujant la ferrada ens va portant cap a la dreta (on hi el saltant i la cova).

Una constant en tota la ferrada és que les cadenes i el cable de seguretat estan junts en alguns trams i això fa que tot sovint els mosquetons s'enganxin.

Arriba un moment que ja hem agafat prou alçada i seguim una lleixa cap a la dreta fins al peu del tram llarg d'escales. Estem a la zona coneguda com la ducha. Aquí s'ha d'anar en compte amb les patinades.

Ara ve un tram llarg d'escales verticals (uns 20m) que ens portaran a l'entrada de la cova. S'ha d'estar atent en els canvis d'escala, ja que podrien haver estat millor solucionats.

Estem a l'entrada de la cova, que s'anomena la ventana de Broto. Aquí és on ens farà falta el frontal, tenim un petit relleig metàl·lic on ens el podrem posar.

Aquesta cova es fa servir encara ara com a sèquia per portar l'aigua al poble d'Oto. Aquí deixarem de tenir cable de seguretat i ens haurem d'agafar a les parets de la cova per no mullar-nos els peus.

Després de passar uns 15-20m de cova sortirem a sobre la cascada que es veu des de baix per la finestra que s'anomena la ventana del salto. Aquí veurem una petita resclosa que és la que fa desviar l'aigua cap a la cova.

Tornem a trobar cable de seguretat que per sobre unes gorgues ens portarà cap a un pont fet amb un tronc i uns cables fent de baranes. Creuarem el riu i seguirem pel costat dret. Al fons ens queda una altra cascada on ens hi anem acostant.

A sobre aquesta cascada hi ha espai per fer un petit bufet.

La ferrada continua primer amb una corda fixe i llavors per diferents trams de grapes i diversos flanquejos que ens portaran a un parell de miradors espectaculars del poble de Broto. De totes maneres la part més maca de la ferrada l'hem deixat a la segona cascada.

Descens:

Diverses vegades sembla com si la ferrada s'hagi acabat i realment continua. Trobarem un rètol que diu final de ferrada quan sigui la bona.

Després de la ferrada arribem a un prat que el creuarem pel mig i seguirem marques blanques-grogues que ens portaran a Broto al punt de sortida.

Corda?
No
Pagament?
Sí (a l'estiu).
Altres observacions:

A més dels estris habituals per fer ferrades, portar frontal per la part de la cova.

La via és del 2004. Tot i que a les refèrències trobem que està molt ben conservada, en la data que l'hem fet hem trobat algunes coses que necessiten manteniment (els cables del pont estan destensats, algun cable està a punt de trancar-se i alguna grapa es mou una mica).

La ferrada és molt humida en gran part de recorregut, sobretot en la primera part d'accés a la cova.

Teòricament la ferrada és de pagament a l'estiu, però nosaltres no hem vist ningú que cobrés en lloc.

Hem ensopegat que el riu Sorrosal no portava gaire aigua, la qual cosa podia haver fet més espectacular la via. De totes maneres aquest ferrada té diverses coses que la fan molt interessant.

NOTÍCIES

Sortides Centpeus 2024 (1a part)
Aquí teniu la primera part de la programació d'aquest any

Marmotes de biblioteca
Sinó podem caminar, alguna cosa hem de fer...

Els Centpeus signen el Manifest a favor dels Camins Vells
Si ets una entitat o associació adhereix-te al manifest!

Rebem un diploma dels Amics de Sant Aniol d'Aguja
Els Centpeus estem implicats amb la recuperació del refugi i de l'entorn de Sant Aniol