EXCURSIONS I CAMINADES

La Cresta del Ferran

15/05/2016
Itinerari:

OIX - PONT TRENCAT - PALANCA SAMSÓ - PAS LLIBERALS - CRESTA - FERRAN - TALAIXÀ - EL VAQUER - PALANCA SAMSÓ - PONT TRENCAT - OIX

Zona:
CATALUNYA /GARROTXA
Accessos:

Oix. Pista que va cap a la Vall d'Hortmoier, arraconador passat can Pei.

Durada:
8.40 hores (6.15 hores de cresta)
Tipus:
circular
Desnivell:
770m de pujada i baixa
Distància:
11,3 kms
Comentaris:

Compte que aquesta no és una caminada apte per tothom, per la part de la cresta cal tenir nocions i equipament d'escalada.

També recalcar que cal estar en bona forma física per fer-la. I no cal ni plantejar-se de fer-la, en cas de pluja o si la pedra està mullada. Evitar de fer-la en dies calurosos.

Nosaltres no som escaladors, però quan hem fet la cresta, sempre ens ha acompanyat algun escalador.

Per arribar al Pas dels Lliberals, després de la Palanca del Samsó, seguir el GR en direcció Talaixà, al cap de poc trobarem un camí que va a un pont de pedra a la dreta que no agafarem, però si que agafarem el proper camí que surti del costat dret.

La cresta és molt poc transitada, amb passos molt aèris que fan que les vistes siguin espectaculars.

A continuació passem alguns apunts que poden ser útils en cas de voler fer la cresta:

• Ens trobem amb una zona de roca calcària de bona qualitat, que fa que sigui de bon escalar.
  • El camí de la cresta comença al Pas dels Lliberals. Veiem una fletxa vermella que ho indica.
  • Aquí seguirem un camí una mica perdedor que ens deixarà a sota d'un gran diedre, que és on comença la via.
  • En aquesta paret, com a tota la cresta trobem bones preses. Passos de III. Aquí hem tirat una corda per més tranquil·litat de la gent.
  • Després d'aquesta primera paret, trobem un túnel-cova que hem d'atrevessar pel mig.
  • A dins del túnel en la segona obertura agafarem una via tot resseguint una esquerda que ens deixarà a l'inici de la cresta. Aquí hem muntat una segona corda.
  • Sinó s'agafa aquesta via, també es pot continuar més a fons de la darrera cova, on hi ha una altra sortida a la cova, però és més complicada de fer.
  • Una vegada a la cresta trobarem passos II i III aèris.
  • Una mica passada la meitat de la cresta ens trobem el ràpel. Hi ha una reunió amb 2 parabolts on tranquil·lament et pots preparar pel ràpel. El ràpel fa uns 25m i s'ha de fer lleugerament desviat cap a la dreta per anar a parar un coll que ens permetrà continuar la cresta.
  • Aquí en aquest coll, es pot fer un segon ràpel, cap a la banda nord (la de Talaixà), que ens permetria deixar la cresta.
  • Una vegada fet el ràpel ens trobarem potser el pas més complicat de la cresta, són uns 15m d'uns pas IV. Aquí hem tornat a muntar una corda per més seguretat.
  • A partir d'aquí ja ens trobarem potser amb els trams de cresta més fàcils (passos II), però igual d'aèris i potser amb la pedra un xic més descomposta.
  • La Cresta s'acaba al cim del Ferran de 983m d'alçada.

Hem tardat 6.15 hores en fer la cresta, potser degut a què erem 7 persones que la fèiem i potser també perquè ens hem fet una mica més grans. Fa 10 anys, erem 4 persones i les nostres notes indiquen que vam tardar 5 hores en fer la cresta...

NOTÍCIES

Sortides Centpeus 2024 (1a part)
Aquí teniu la primera part de la programació d'aquest any

Marmotes de biblioteca
Sinó podem caminar, alguna cosa hem de fer...

Els Centpeus signen el Manifest a favor dels Camins Vells
Si ets una entitat o associació adhereix-te al manifest!

Rebem un diploma dels Amics de Sant Aniol d'Aguja
Els Centpeus estem implicats amb la recuperació del refugi i de l'entorn de Sant Aniol